Co se v terapeutickém výcviku učí

Výhodou tohoto výcviku je, že studenta provede jednotlivými fázemi komplexního vzdělávání v psychoterapii až k závěrečnému certifikátu. Po absolvování výcviku si studenti již nepotřebují sami doplňovat další skupinové supervize, závěrečnou práci ani závěrečnou zkoušku. To vše je součástí programu i ceny výcviku GESTALT STUDIA, na jehož konci absolvent bude splňovat kritéria domácích i zahraničních psychoterapeutických společností pro povolání psychoterapeuta.

Sebezkušenost

Pro terapeutickou práci je potřeba, aby terapeut uměl zacházet s vlastními prožitky, které se při psychoterapii objevují. Při skupinové práci studenti poznávají sami sebe ve vztazích s druhými. Učí se přijetí a autenticitě v oživujícím a zodpovědném kontaktu. Další sebepoznávání probíhá také v individuální psychoterapii.

Teoretické znalosti

Ve výcviku klademe důraz na takové osvojení teorie gestalt terapie, které je studentům užitečné v jejich praxi. Teorii se studenti učí postupně, od základních principů, které mají možnost si nejdříve zažít sami na sobě, až ke komplexním teoriím a jejich využití při porozumění konkrétnímu klientovi. Výcvik se zaměřuje na propojování teorie a praxe především v klinické a poradenské oblasti.

Nácvik praktických dovedností

Terapeut potřebuje nejen znát sám sebe a psychoterapeutické teorie. Potřebuje mít také nacvičené praktické dovednosti, které jsou potřebné při přímé práci s klientem. Jedná se například o vedení vstupního rozhovoru, způsob kladení otázek, práci s vlastními pocity v průběhu sezení, navazování a rozvíjení terapeutického vztahu, vytváření terapeutického kontraktu.

Podstatná část našeho výcviku je zaměřena právě na postupné rozvíjení těchto praktických dovedností. Učení probíhá v menších skupinkách pod vedením lektora, který dlouhodobě sleduje a podporuje individuální získávání terapeutických dovedností.

Supervize

Po skončení sebezkušenostní a nácvikové části se terapeuti nejvíce učí při přímé práci s klienty. V tom jim pomáhají supervizoři, kteří jim umožňují porozumět jednotlivým případům a zvažovat různé možnosti další práce. Toto učení také probíhá v menších skupinkách pod vedením supervizorů, kteří studentům kontinuálně poskytují cílené zpětné vazby. Supervizoři také podporují studenty při sepsání závěrečné kazuistiky potřebné pro ukončení výcviku.

Širší kontext

Přínosem našeho terapeutickému výcviku je důkladný a systematický nácvik praktických terapeutických dovedností potřebných v klinické praxi i v jiných kontextech. Výuka dovedností probíhá v malé skupině se stabilním lektorem, který začínajícímu terapeutovi dlouhodobě poskytuje podrobnou zpětnou vazbu. Metodika výuky praktických dovedností zapadá do současného trendu Deliberate practice a je navázána na současné aktivity European Association for Psychotherapy (EAP) a European Association for Gestalt Therapy (EAGT) vymezující psychoterapeutické kompetence.

Lektoři výcviku mají bohatou klinickou psychoterapeutickou praxi. Mnozí z nich rozvíjejí gestalt přístup i v teoretické podobě, účastní se odborných psychoterapeutických konferencí v ČR i v zahraničí, publikují a vyučují psychoterapii v psychoterapeutických výcvicích či v univerzitním prostředí.

Spolupracujeme se zahraničními lektory, kteří jsou přednímí představiteli současné světové gestalt terapie: Gianni Francesetti, Lynne Jacobs, Nancy Amend-Lyon, Julianne Appel-Opper a další.

Výcvik staví na otevřenosti a profesionalitě. Je pro nás důležitá otevřenost aktuálnímu dění v psychoterapeutickém oboru v Česku i zahraničí, různým inspirativním proudům v současné gestalt terapii, poznatkům z nejrůznějších oblastí uplatnění psychoterapie i spolupráci s klinickým, univerzitním a výzkumným prostředím.

Výcvik sestavil Jan Roubal, který je odborným garantem výcviku. Jan Roubal je dlouholetým lektorem gestalt terapie s rozsáhlou českou i mezinárodní publikační a přednáškovou činností. Spolueditoval knihy Současná psychoterapie (2010), Gestalt Therapy in Clinical Practice (2013) a Towards a Research Tradition in Gestalt Therapy (2016).

První výcviková skupina (GS1) začala v roce 2015. Při závěrečných zkouškách v květnu 2022  téměř celá výcviková skupina výcvik úspěšně zakončila certifikátem (22 absolventů).

Druhá výcviková skupina (GS2) začala v roce 2017. Studenti ukončí výcvik obhajobou kazuistiky v roce 2025.

Třetí výcviková skupina (GS3) začala v roce 2021. Studenti půjdou v roce 2025 ke zkoušce ze základních dovedností a výcvik ukončí obhajobou kazuistiky v roce 2027.

Čtvrtá výcviková skupina (GS4) začala v roce 2023. Studenti půjdou v roce 2027 ke zkoušce ze základních dovedností a výcvik ukončí obhajobou kazuistiky v roce 2029. 

Na jaře 2025 proběhne přijímací řízení do páté výcvikové skupiny (GS5).